Malarstwo

Obraz

Galeria zdjęć,

Prezentujemy internetową wystawę dorobku malarskiego.

Zgromadzone tu prace reprezentują tematycznie wachlarz zainteresowań i poszukiwań, którymi podążała Autorka w przeciągu ostatnich lat.

Niniejsza strona to jedyne miejsce przedstawienia tej twórczości na forum publicznym, zgodna w wolą Autorki.

Publikowanych obrazów nie wolno ropowszechniać bez zgody ich prawnej włascicielki.

Bio

 

Kreatorka plastycznej dekoracji.

Autorka projektów z dziedziny: aranżacji wnętrz i przestrzeni, dekoratorstwa, wystawiennictwa, scenografii, grafiki użytkowej.

Artystka z wieloletnim dorobkiem malarskim i rzemiosła artystycznego.

Animatorka zajęć kreatywnych i warsztatów twórczych.

Trener I i II stopnia rzeźby Powertex.

Specjalista licencjonowany artystycznych technik ściennych.

Nauczyciel Rysunku i Malarstwa.

Tworzy i projektuje w czasie wolnym, w zaciszu pracowni poznańskiej i złotnickiej. Nie dysponuje zbyt wielkim zasobem swych prac. Z nielicznymi wyjątkami, dorobek ten znajduje się w rękach kolekcjonerów i sympatyków, w kraju i za granicą.

Wystawa obrazów pozostaje więc nadal w sferze planów do realizacji:)

 

Akwarela, Akryl, Olej, Suchy Pastel

 

 Są technikami plastycznymi, w jakich wykonane są obrazy na internetowej wystawie.

 

XXXXXXXXXXXX

 

Akwarele (nazwa dotyczy też samych obrazów, wykonanych tą techniką) tworzy się przy użyciu rozcieńczonych w wodzie pigmentów. Obraz malowany jest na porowatym papierze, ponieważ ten rodzaj znacznie szybciej wchłania wodę. Farby akwarelowe nie są w pełni kryjące. Barwa papieru oraz jego faktura pozostają widoczne, tworząc swoiste wrażenie artystyczne. Właśnie o taki efekt chodzi w tej odmianie sztuki malarskiej.

 

Tematyka akwareli to przede wszystkim bardzo romantyczne widoki i delikatne postacie. Wynika to z pastelowych odcieni farb, jaki można otrzymać po rozcieńczeniu pigmentów.

 

Malowanie akwarelami wymaga ogromnej cierpliwość i opanowania. Akwarela to sztuka dla prawdziwych perfekcjonistów. Obrazy wykonywane tą techniką są unikatowe, a jakiekolwiek poprawki mogą zniszczyć cały efekt. Retusz opiera się jedynie na domalowaniu dodatkowego elementu, zakrycie go nie jest możliwe. Akwareliści nie stosują białej farby, ponieważ nie jest ona widoczna na białym papierze. Do rozjaśniania służy woda. Wykonanie obrazu w technice akwareli jest czasochłonne, ponieważ wiele czasu zajmuje wyschnięcie papieru, na który wielokrotnie nakładana jest rozcieńczona farba.

 

Technika akrylowa jest łatwiejszą od akwarelowej ze względu na możliwość swobodnego mieszania barw oraz wykonywania retuszów na obrazie. Trudno jednak w przypadku farb akrylowych stworzyć na płótnie zwiewne i rozmyte postaci lub przedmioty, tak jak to jest przy malowaniu akwarelami. Również tworzenie faktury nie jest możliwe przy malarstwie akrylowym. Taką opcję dają farby olejne. Niemniej akryle umożliwiają malowanie przestrzenne oraz tworzenie efektu przenikania się barw. Taka uniwersalność wynika z substancji wchodzących w skład farby akrylowej. Jest to bowiem mieszanina pigmentu, spoiwa (przygotowane jest z żywic syntetycznych) oraz wody.

 

Technika olejna wymaga nauki. Dopracowanie kunsztu malarskiego pozwoli na swobodne tworzenie, dzięki możliwości wielokrotnego retuszowania dzieła przez zamalowywanie obrazu kolejnymi warstwami farby. Obrazy olejne należą do wyjątkowo trwałych i intensywnych kolorystycznie. Przez blisko 300 latfarby olejne produkowano w ten sam sposób. Początkowo znajdowały się one w tubkach, wykonanych z ołowiu i cyny, co pozwalało na ich przenoszenie w dowolny plener. Później wprowadzono opakowania aluminiowe. Wieki XIX przyniósł kolejną zmianę. Zamiast drogich pigmentów naturalnych, wprowadzono pigmenty syntetyczne. Przełom nastąpił pod koniec XX wieku, kiedy odkryto farby olejne wodorozcieńczalne. Wyróżniasię dwie techniki malarstwa olejnego: Pierwsza, zwana klasyczną polega na pokrywaniu zaprawionej powierzchni specjalną podmalówką, a dalej wieloma warstwami przezroczystych lub lekko kryjących farb olejnych. Zabieg ten umożliwia uzyskanie wyjątkowej głębi i niezwykłej gamy barw. Z powodu wysokich kosztów i czasochłonności technika aktualnie wykorzystywana jest głównie do malowania kopii dzieł mistrzów. Drugą metodą jest alla prima, czyli „od pierwszego razu”. Technika rozwinęła się w XVIII wieku i polega na użyciu jednej, bardzo grubej warstwa farby. Do jej nakładania często stosuje się szpachlę. Efektem jest oryginalna faktura i dynamizm.

 

  1. Pastel jest środkiem rysunkowym w formie kolorowego sztyftu wykonanego z pigmentu, kredy, gipsu oraz spoiwa - gumy. Nazwa jego pochodzi od włoskiego słowa "pasta"- ciasto , gdyż przed wyschnięciem (po wymieszaniu składników) mają właśnie taką konsystencję. Wszystkie składniki miesza się dokładnie, następnie formuje się wałeczki i pozostawia do wyschnięci.                                                                                                        Pastel służy do nanoszenia kolorowych pigmentów na najczęściej papierowe podłoże. Pigmenty te można mieszać ze sobą na podłożu poprzez rozcieranie uzyskując delikatne przejścia pomiędzy plamami barw. Pastele suche łatwo się obsypują, dlatego po skończeniu pracy należy utrwalić rysunek specjalnym środkiem płynnym- fiksatywą. Prace najczęściej oprawia się za szkło.